150 150 ima pak logo

شرکت پخش ایما پاک سپهر، با نام اختصاری پخش ایما می باشد که یکی از معتبرترین شرکتهای پخش مواد غذایی، بهداشتی و لوازم آرایشی در کشور است. این شرکت در استان‌های تهران، البرز (کرج)، اصفهان و شیراز فعالیت دارد.

اطلاعات تماس
بازاریابی و فروش

اهمیت بازاریابی و فروش شرکت پخش

در مقاله پیش رو به یکی از مهم ترین و در عین حال حساس ترین بخش های یک شرکت پخش، خواه پخش مواد غذایی باشد یا پخش لوازم آرایشی و بهداشتی یا هر شرکت پخش دیگری بپردازیم. در واقع اهمیت بازاریابی و فروش در شرکت پخش به اندازه ای است که هر ساله در ایران و جهان کنفرانسی با حضور کارشناسان این حوزه و مدیران شرکتهای پخش برگزارمی گردد. و آخرین دستاوردهای این صنعت بررسی و به اشتراک گذاشته می شود.

بازاریابی و فروش مدرن در شرکتهای پخش
اهمیت مدرن سازی بازاریابی و فروش در شرکت پخش

گزارش ها نشان می دهد، متاسفانه بسیاری از شرکتهای پخش در کشور از روش های مدرن بازاریابی و فروش استفاده نمی کنند. آمارها حاکی از این است، شرکتهای پخش کوچک، بیش از 85 درصد از شرکتهای پخش را تشکیل می دهند. طبیعی است با توجه به هزینه های بالای به روز رسانی مدیریت بازاریابی و فروش شرکت پخش، این شرکتها همچنان از روشهای سنتی بهره می برند.

انتخاب اشتباه سبد کالا، ناتوانی در جذب و آموزش بازاریاب، عدم تحلیل علمی رقبا، انجام امور بصورت هیئتی که ما آن را مدیریت سنتی می نامیم، بزرگترین مشکلات شرکت های پخش کنونی محسوب می شود.

اگر شما هم یک شرکت پخش مواد غذایی غیر مدرن دارید، نگران نباشید، شرکت پخش ایما، در این مقاله راهکارهای کاربردی بازاریابی و فروش مدرن را ارایه می نماید. لطفا تا  پایان با ما همراه باشید. در صورتی که این مقاله برای شرکت پخش شما مفید بود، حتما آن را با همکاران خود به اشتراک بگذارید. خوشحال خواهیم شد نظرات و تجربیات خود را در پایین مقاله با ما در میان بگذارید.

 

هویت برند یکی از زیرساختهای بازاریابی و فروش در شرکت پخش و توزیع کالا

نام جذاب که در ذهن بماند، لوگو حرفه ای، شعار یا اسلوگان در خور شرکتتان، کارت ویزیت، سربرگ، پاکت، وب سایت، شبکه های اجتماعی و … با رویکردی واحد، در کنار رفتار سازمانی شما، هویت برندتان را می سازد. یکی از تفاوت های عمده یک شرکت پخش مدرن با نوع سنتی آن، تفاوت نگاه به مقوله برندسازی است.

 

استخدام مدیر بازاریابی و فروش شرکت توزیع کالا با رویکرد علمی

همانطور که ذکر شد، مدیریت غیر علمی سازمان، پایه ای ترین مشکل شرکتهای پخش سنتی است. دلیل آن نیز مشخص است. عمدتا این شرکتها، اهداف بلند مدت را فدای دستاوردهای سریع می کنند و به مرور با بروز چالشهای جدی مدیریتی، دست به تغییر مدیران می کنند. که بعضا بصورت موقت تغییرات مثبتی پیش می آید. لیکن این چرخه معیوب همچنان طی بازه های زمانی آتی تکرار و تکرار می شود.

 معمولا مدیران این شرکتها، بسیار به کف مجموعه پرسنل شرکت نزدیکند و به مرور خود تبدیل به یک سرپرست فروش می شوند. این پارادایم ذهنی، آنها را از وظیفه اصلی که تدوین استراتژی های بلند مدت و به روز رسانی خط مشی و در یک کلام رهبری شرکت پخش می باشد دور می کند.

شرکت پخش ایما در مقاله ای با عنوان استخدام سرپرست فروش در همین وب سایت، تفاوتهای یک سرپرست فروش و مدیر بازاریابی و فروش شرکت پخش را به تفصیل بررسی نموده است که پیشنهاد می کنیم این مقاله را حتما بخوانید.

ممکن است شما مدیر بازاریابی و فروش در یک شرکت توزیع مواد غذایی در استان تهران و البرز یا اصفهان باشید. یا اینکه یک شرکت کوچک پخش لوازم آرایشی و بهداشتی در یک منطقه یا شهر کوچک، یاد بگیرید خیلی در دسترس پرسنل به خصوص ویزیتورها قرار نگیرید. ساختار سازمانی درست مبتنی بر چارت سازمانی، چیدمان درست پرسنل، شرح وظایف و شرایط احراز، آیین نامه انضباطی، همه و همه کارهایی است که شما را به بازاریابی و فروش مدرن در شرکت پخش می رساند باید انجام دهید.

انتخاب سبد کالای مناسب
نقش انتخاب صحیح سبد کالا در بازاریابی شرکت پخش

انتخاب سبد کالای مناسب، نتیجه بازاریابی و فروش شرکت توزیع بصورت مدرن

انتخاب سبد کالایی مناسب یکی از مهمترین ابزارهای موفقیت شرکت های پخش است. ولی به همین بسنده نکنید. دائم با تحقیقات بازار سبد کالای خود را به روز کنید. تلاش کنید با شرکتهای تولیدی که به تازگی وارد بازار شده و کیفیت محصول و بودجه تبلیغات بالایی دارند، قرارداد انحصاری پخش امضا کنید. نکته حائز اهمیت در یک شرکت پخش آنست که 20 درصد کالاهای سبد کالای شما، 80 درصد درآمد شما را تامین می کنند. پس حجم سبد کالای خود را بدون دلیل بزرگ نکنید.

در طراحی سبد کالای شرکت پخش به نکات زیر توجه کنید:

آیا پرفروش است؟

درصد سود شرکت پخش چقدر است؟

آیا رقبای شما نیز روی این محصول کار می کنند؟

دوره بازپرداخت وجه کالای خریداری شده چقدر است؟

یک سیستم امتیاز دهی بر اساس موارد فوق طراحی کنید و سبد کالای خود را مدیریت کنید.

استخدام بازاریاب در شرکت پخش کالا

قطعا بعنوان یک مدیر شرکت پخش، این بخش از مقاله بازاریابی و فروش در شرکت پخش – مدرن یا سنتی برای شما جذاب تر است. همواره یکی از معضلات شرکت های پخش، جذب ویزیتور است. چند راهکار مناسب برای این بخش برای شما آماده کرده ایم:

جذب مدیران، قبل از استخدام بازاریاب شرکت پخش

 ابتدا مدیران را جذب نموده و به مدیران فرصت دهید تا با توجه به سبد کالای شما و سایر شرایط، استخدام بازاریاب شرکت پخش را طرح ریزی، و مشغول به کار کنند. در انتخاب مدیران بسیار دقت کنید. وقتی با متدهای مدرن، یک مدیر بازاریابی و فروش شرکت پخش جذب کردید، تفویض اختیار کنید تا بتواند تیم خود را راه اندازی کنند.

در شرکت پخش خود رقابت ایجاد کنید. وجود حداقل دو تیم در هر شرکت پخش باعث ایجاد حس رقابت بیشتری در مجموعه می شود. علاوه بر مشوق های مالی، برنامه های انگیزشی غیرمالی هم اجرا کنید تا شور اشتیاق آنان افزایش یافته باعث خوشحالی تیم فروش شود. این خوشحالی به مشتریان شما منتقل می شود

از دیگر موارد لازم برای مدیریت بازاریابی و فروش شرکت پخش حرفه ای، لباس فرم سازمانی، صدور کارت شناسایی، استفاده از نرم افزارهای ثبت سفارش، آموزش حین خدمت پرسنل، سیستم ارتباط با مشتریان می باشد.

 

اطلاعات بازار هدف شرکت پخش خود را ثبت کنید

بانک اطلاعات کامل بازار هدف خود را تهیه کنید این روش نتایج زیر را برایتان به همراه خواهد آورد:

 چند درصد از بازار را پوشش داده اید؟

چه راهکاری برای پوشش کل بازار هدف، می توانید برنامه ریزی کنید؟

برای حفظ مشتریان کنونی چه راهکارهایی باید بیاندیشید؟

مشتریان خاموش را چگونه بازیابی کنید؟

و چه برنامه ای برای شناسایی مشتریان جدید دارید؟

ویزیتورها، سربازان خط مقدم شرکت پخش

یک بازاریاب شرکت پخش در فروش حضوری باید به نکات زیر دقت نماید:

به هيچ وجه دروغ نگوييد و وعده دروغ شامل اشانتيون، تخفيف موعد چك و…  ندهيد.

سر موعد ومرتب به مشتریان سر بزنيد.

فاصله فیزیکی را رعایت کنید و سعی کنید بیش از حد به مشتری نزدیک نشوید چون حس بدی به وی دست می دهد.

در هنگام صحبت کردن به چشمان مخاطب نگاه کنید.

به ازای هر چند ثانیه با تکان دادن سر به نشانه تایید، به مخاطب القا کنید که به حرفهای وی با دقت گوش می کنید.

حتما، حتما، مطالبی درباره زبان بدن مطالعه کنید.

متناسب با مشتریان خود، پوشش ظاهری داشته باشید. به طور مثال ظاهر یک بازاریاب مواد غذایی با بازاریاب لوازم آرایشی و بهداشتی متفاوت است.

به مرور واژه های مورد علاقه مخاطب را در ذهن خود ثبت کنید و در هنگام صحبت کردن استفاده کنید.

با خوشرویی با او برخورد کنید.

با وی همدل شوید و خود را در جایگاه او قرار دهید.

 

کلام پایانی

صنعت توزیع و پخش در کشور رسالت بزرگی را به دوش دارد. و فعالیت حوزه صنعت پخش بسیار گسترده و پیچیده‌ است. در حال حاضر ۷۰ در صد مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی، شوینده‌ها و… توسط شرکت‌های پخش در سرتاسر ایران توزیع می‌شود. با اینکه صنعت پخش به شدت عملیاتی است اما دانشی که در این صنعت استفاده شده کاملا بومی است. و ارتقای دانش در شرکت‌های صنعت پخش ضروری است.

شرکت پخش ایما پاک سپهر، روش های نوین بازاریابی و فروش شرکت پخش را پایه ریزی نموده است. این شرکت پخش اکنون پخش مواد غذایی و لوازم آرایشی و بهداشتی در استانهای تهران، البرز و اصفهان می باشد. با جدیدترین متدهای بازاریابی و فروش در شرکتهای پخش کشورهای توسعه یافته، طراحی، بومی سازی و اجرا می نماید.

 

 

نویسنده

شرکت پخش ایما

نظرات (2)

  1. امیر رضایی
    5 بهمن 1400 پاسخ

    استخدام بازاریاب در زمینه پخش مواد غذایی و شوینده و بهداشتی هم دارین؟
    من قبلا چندین سال سابقه در شرکت های پخش مواد غذایی و شرکت پخش مواد شوینده و شرکت پخش لوازم آرایشی و بهداشتی در اصفهان داشتم

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما