150 150 ima pak logo

شرکت پخش ایما پاک سپهر، با نام اختصاری پخش ایما می باشد که یکی از معتبرترین شرکتهای پخش مواد غذایی، بهداشتی و لوازم آرایشی در کشور است. این شرکت در استان‌های تهران، البرز (کرج)، اصفهان و شیراز فعالیت دارد.

اطلاعات تماس
فروشی

عمده ‌فروشی مواد غذایی یکی از مشاغلی است که طی سالیان اخیر در کشور مورد استقبال فراوان قرار گرفته است. اگر شما هم در این شغل فعال هستید یا قصد راه اندازی عمده فروشی مواد غذایی را دارید این مقاله  که یک مرور کلی از این صنعت – و آینده آن –  می‌باشد برای شما مفید خواهد بود. لطفا تا پایان این نوشته با ما همراه باشید.

بیشتر بدانید: عمده فروشی و نکات و مفاهیم کلیدی در فروش عمده

چالشهای عمده فروشی

 

در اینجا اصول عمده‌فروشی مواد غذایی را با تمرکز بر بازار ایران بررسی می‌کنیم، سپس وارد بخش‌های مختلف این صنعت می‌شویم، از جمله:

چگونه یک کسب و کار توزیع مواد غذایی راه اندازی کنیم – روشهای راه اندازی یک عمده فروشی مواد غذایی

  1. تعیین قیمت رقابتی با حفظ حاشیه سود
  2. چالش‌های عمده فروشان مواد غذایی
  3. تجارت الکترونیک برای عمده فروشان مواد غذایی
  4. ابزارهایی برای ساده کردن معاملات عمده فروشی شما

توزیع کنندگان عمده فروشی مواد غذایی چه می‌کنند؟

یک توزیع کننده عمده فروشی مواد غذایی به عنوان یک واسطه بین تولیدکنندگان فروشندگان مواد غذایی و نوشیدنی عمل می‌کند و با ساده کردن توزیع محصول از مصرف کننده حمایت می‌کند.

عمده فروشان با انبار کردن محصولات و سپس تحویل مقادیر قابل استفاده از کالا به خریدار، بخش مهمی از زنجیره تامین مواد غذایی و نوشیدنی برای مشاغلی مانند رستوران‌‌ها، کافه‌ها و خرده فروشان هستند. عمده‌ فروش‌ها می‌توانند با استفاده از مدل‌های مختلف فروش، مانند پیشنهادات نقدی یا پیش فروش، فعالیت کنند – که در زیر با جزئیات بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد:

  1. عمده فروشان مواد غذایی محصولات را به صورت عمده انبار می‌کنند، سپس مقادیر قابل استفاده را در اختیار مشاغل – از رستوران‌ها تا بیمارستان‌ها قرار می‌دهند.
  2. نقد فروشی: گردش پول نقد یکی از مزایای عمده فروشی است . در این مدل – همانطور که از نام آن پیداست – مشتری پول نقد پرداخت می‌کند و سپس محصول را با خود می‌برد. از آنجایی که این مدل مبتنی بر پرداخت‌های نقدی است، تراکنش‌های اعتباری – و هرگونه هزینه‌های مرتبط مانند کارمزدها و هزینه‌های ناشی از دیرکرد و تورم – به طور موثر حذف می‌شوند.

یک تجارت نقدی همچنان یک عمده فروش است اما به دلیل اتکا به پرداخت نقدی و تحویل کالا تا حدود زیادی دارای مشتریان محدود خواهد بود. به همین دلیل، بسیاری از کسب‌ و کارهای نقد فروشی عمده فروشی شروع به مدرن‌ سازی مدل خود کرده‌اند و برخی هم اکنون سفارش آنلاین را به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

بزرگی این صنعت در ایران چقدر است؟

صنعت عمده فروشی مواد غذایی در ایران بسیار بزرگ است و 2600000 نفر در آن مشغول به کار هستند و گردش مالی آن به حدود 30 هزار میلیارد می‌رسد.

بخش عمده‌فروشی مواد غذایی، محصولات غذایی و نوشیدنی را برای بیش از 400000 کسب‌وکار در سراسر کشور، از رستوران‌ها و هتل‌ها، تا بیمارستان‌ها و زندان‌ها  و البته خرده‌فروشان تامین می‌کند.

یکی از بازیگران کلیدی عمده فروشی در استان تهران و استان البرز،  که هزاران محصول را به مراکزی مانند فروشگاه‌های مواد غذایی می‌فروشد و مدل‌های نقدی را اجرا می‌کند شرکت پخش ایما پاک سپهر است

با توجه به مشکلات اقتصادی ناشی از پاندمی کووید 19 همزمان با سایر صنایع، صنعت عمده فروشی  به شدت تحت تأثیر کووید قرار گرفته است، زیرا خریدارانی مانند رستوران‌ها و کافه‌ها تحت قرنطینه تعطیل شده‌اند و در نتیجه کسب‌وکارها مجبور شده‌اند در استراتژی‌های خود تجدید نظر کنند. این پدیده باعث کم شدن سرعت زنجیره پخش مواد غذایی و در پی آن کاهش فروش عمده مواد غذایی به روش نقدی شده است.

این صنعت چه نقشی در شبکه توزیع مواد غذایی دارند؟

عمده فروشان نقش مهمی در زنجیره تامین دارند. عمده‌فروش نهادی است که مستقیماً از تولیدکننده یا از یک توزیع‌کننده مواد غذایی بزرگتر خرید می‌کند. عمده‌فروش می‌تواند برای مثال با تولیدکننده مواد غذایی یا سازمانی که اقلام یا کالاها را به صورت عمده تولید می‌کند، کار کند.

عمده‌فروش بسته به عوامل متعددی – از جمله هزینه،  تقاضای مشتریان، روند فعلی بازار و موارد مشابه، انتخاب می‌کند که با کدام تولید کننده یا شرکت پخش کار کند. هنگامی که عمده‌فروش تصمیم گرفت که از چه کسی خرید کند، کالا یا محصول را به صورت عمده سفارش می‌دهد، سپس معمولاً آن را در انبار در انتظار سفارش‌های نهایی مشتریان خود قرار می‌دهد. این مشتریان احتمالاً خرده فروشان، مشاغل هتلداری یا سازمان هایی مانند دانشگاه ها و بیمارستان ها هستند.

توزیع عمده مواد غذایی چه تفاوتی با خرده فروشی دارد؟

توزیع عمده مواد غذایی پیشنهادی کاملاً متفاوت از خرده فروشی است. عمده فروشان عموماً نهادهایی هستند که به خرده فروشان می فروشند. آنها به صورت عمده از منبع اصلی محصول – مانند کشاورز یا بازار – خرید می‌کنند و اغلب می‌توانند

توزیع و پخش
توزیع و پخش مواد غذایی

در مورد قیمت‌های پایین تر مذاکره کنند. سپس آن‌ها محصول را قبل از فروش به فروشگاه‌های خرده‌فروشی مانند غذاخوری، خرده‌فروشی غذای حیوانات خانگی، رستوران‌ها یا موارد مشابه در یک انبار ذخیره می‌کنند.

 

چگونه یک تجارت توزیع مواد غذایی عمده در ایران راه اندازی کنیم؟

راه اندازی یک کسب و کار توزیع مواد غذایی می تواند پیچیده باشد، اما در عین حال بسیار سودآور است. اولین قدم تجزیه و تحلیل بازاری است که می خواهید وارد شوید. می‌خواهید ببینید آیا نیاز جامعه هدف را بررسی کرده اید؟ فکر می کنید راهی برای ارائه خدمات بهتر نسبت به رقبای موجود یافته اید؟  با توجه به ماهیت رقابتی صنعت غذا، این تجزیه و تحلیل حیاتی و کلید موفقیت آینده کسب و کار است.

 

هنگامی که یک فرصت بازار شناسایی شد، باید یک استراتژی تجاری را ایجاد کنید  که شامل یافتن یک انبار و فضای اداری است. استراتژی کسب و کار شما همچنین به یک برنامه روشن برای یافتن، رشد و حفظ پایگاه مشتری شما نیاز دارد.

صنعت پخش مواد غذایی  مجموعه ای از استانداردها و الزامات قانونی خود را در مورد سلامت و ایمنی دارد، حتی اگر محصولات غذایی تولید نمی‌کنید و فقط آنها را انبار و تحویل می‌دهید، باید با این موارد آشنا باشید. همچنین باید به این نکته توجه کنید که مواد غذایی می‌تواند نسبت به آب و هوا حساس باشد. پس باید شرایط نگهداری هر محصول را بدانید.

 

به این ترتیب، راه اندازی یک کسب و کار عمده فروشی مواد غذایی نیاز به برنامه ریزی و تجزیه و تحلیل گسترده دارد تا اطمینان حاصل شود که کسب و کار شما طولانی مدت و قابل دوام است.

 

قیمت عمده فروشی مواد غذایی چگونه تعیین می‌شود؟

قیمت عمده فروشی مواد غذایی با توجه به عوامل مختلفی تعیین می‌شود. اما قبل از بحث در این مورد، مهم است که بین قیمت عمده فروشی و خرده فروشی تفاوت قائل شویم. عمده‌فروش قبل از فروش کالا به خرده‌فروش، از تولیدکننده اصلی – مثلاً یک کشاورز یا بازار – خرید می‌کند. قیمت گذاری در هر نقطه توسط عوامل مختلفی هدایت می‌شود. وقتی عمده‌فروش از تولیدکننده خرید می‌کند، قیمت‌گذاری این واقعیت‌ها را که شما به صورت عمده خرید می‌کنید، روابط تجاری و البته هزینه ساخت محصول را در نظر می‌گیرد. تولیدکننده می‌خواهد هنگام فروش به عمده‌فروش سود داشته باشد و قبل از فروش آن، حاشیه‌ای اضافه می‌کند.

وقتی عمده‌فروش به خرده‌فروش می‌فروشد، قضیه متفاوت است. خرده فروش به دنبال خرید مقداری از کالا با قیمتی است که می‌داند کمتر از آن چیزی است که مشتری مایل به پرداخت آن است.

 

هنگام تعیین نقطه قیمت نهایی، استراتژی‌های مختلفی وجود دارد. یک استراتژی رایج، قیمت گذاری جذبی است، که در آن تمام هزینه‌ها – از جمله هزینه‌هایی که ثابت هستند و حاشیه سود اضافه شده – در قیمت نهایی لحاظ می‌شوند.

 

یکی دیگر از استراتژی‌های قیمت گذاری مواد غذایی برای استفاده، قیمت گذاری متمایز است که در پاسخ به تقاضا برای محصول محاسبه می‌شود. این بیشتر بر اساس آن چیزی است که مشتری مایل به پرداخت است و به این معنی است که بسته به شرایط بازار به قیمت‌های متفاوتی می‌رسد.

 

توزیع کنندگان عمده فروشی مواد غذایی چه حاشیه سودی را دریافت می‌کنند؟

حاشیه های دریافتی توسط توزیع کنندگان عمده فروشی مواد غذایی بسته به کسب و کار متفاوت است، اما می‌تواند تا 10٪ یا 30٪ باشد. همچنین بسته به محصول، و اینکه هر محصول چگونه در استراتژی فروش کلی شرکت قرار می ‌یرد، می‌تواند متفاوت باشد.

 

به‌ عنوان عمده‌فروش باید یک حاشیه «متوسط» را در میان تمام محصولاتی که می‌فروشید، تعیین کنید تا تمام هزینه‌های عملیاتی را پوشش دهید و در راس آن یک حاشیه سود سالم داشته باشید. این تضمین می‌کند که شرکت سود ایجاد می ‌ند و آینده ای پایدار خواهد داشت.

 

اما چگونه درصد حاشیه سود ناخالص را محاسبه می‌کنید؟ به طور کلی، شما از این فرمول استفاده خواهید کرد:

حاشیه سود ناخالص = (فروش خالص – بهای تمام شده کالای فروخته شده / فروش خالص) x 100

 

مدیریت حاشیه سود با استفاده از نرم‌افزاری که می‌تواند هزینه‌های شما را به‌طور دقیق ردیابی کند، کارآمدتر است – و این امر به‌ویژه در مواقعی که زنجیره‌های تأمین مختل می‌شوند و هزینه‌ها به سرعت تغییر می‌کند صادق است.

تنظیم قیمت ها و مدیریت حاشیه سود کلید موفقیت کسب و کار شما است – و اگرچه این ساده به نظر می‌رسد، با نوسانات مکرر یا عمده قیمت، این وظایف می توانند پیچیده شوند.

 

بیشتر بدانید: شرکت پخش مواد غذایی

عمده فروشی آنلاین

آیا عمده فروشی مواد غذایی بصورت آنلاین امکان پذیر است؟

پاسخ کوتاه: بله – و به طور فزاینده ای.

در نتیجه همه گیری کووید-19، بخش عمده فروشی مواد غذایی تغییرات قابل توجهی در مدل تحویل خود دیده است. به طور سنتی، عمده‌فروش واسطه بین تولیدکننده و خرده‌فروشی است. تحت این مدل، عمده فروشی مواد غذایی اغلب به صورت آنلاین انجام می‌شود و به کاربر نهایی تحویل می‌شود. بسیاری از عمده فروشان کشور در حال راه اندازی وب سایتهایی برای ارتباط با کاربران نهایی هستند.

همه‌گیری، عمده‌فروشان را مجبور کرد تا مدل‌های تجاری خود را تطبیق دهند، مشکلات ناشی از همه گیری کرونا و در پی آن قرنطینه بسیاری از مشتریان سنتی بخش عمده‌فروشی مواد غذایی مانند رستوران‌ها، بارها و کافه‌ها باعث یک چالش در میزان سود عمده فروشی‌‌ شده است.

در نتیجه، این صنعت شاهد افزایش عمده فروشانی است که از طریق اپلیکیشن هایی مانند دیجیکالا اقدام به فروش می‌کنند. بسیاری از عمده‌فروشان مواد غذایی با فروش مستقیم محصولات غذایی در واکنش به همه‌گیری کرونا، به طور کامل روی آن تمرکز کرده‌اند

 

راه اندازی یک فروشگاه آنلاین برای فروش مواد غذایی به چه چیزی نیاز دارد؟

 

شما به یک فروشگاه آنلاین مواد غذایی نیاز دارید  و برای مدیریت سهام خود به نرم افزار مدیریت انبار نیاز دارید که با آن یکپارچه شود. با بسته شدن فروشگاه‌های مواد غذایی مانند رستوران‌ها و کافه‌ها به دلیل کووید، بسیاری از مشاغل عمده فروشی مواد غذایی محصولات خود را مستقیماً به صورت آنلاین به عموم عرضه می کنند.

چگونه توزیع کنندگان عمده فروشی مواد غذایی را پیدا کنیم؟

یافتن توزیع کنندگان عمده فروشی آنلاین مواد غذایی آسان است. اکثر آنها حضور دیجیتالی برجسته ای در وب سایت های فروشگاه آنلاین حضور دارند. این شاید پاسخی باشد برای کسانی که فکر می‌کنند چرا برخی اقلام در فروشگاههای آنلاین از فروشگاههای سطح شهر ارزانتر است.

 

وب‌سایت‌های عمده فروشی نیز به سرعت در حال راه اندازی است. نکته قابل توجه برای شما که قصد انتقال عمده فروشی خود به فضای آنلاین دارید آنست که باید از مشتریان خود بخواهید  اطلاعات خود را وارد کنند یا برای دسترسی به تخفیفات ثبت‌نام کنند تا بتوانید آنان را از محصولات و تخفیفات جدید خود آگاه رده و ضریب خرید مجدد آنها را افزایش دهید.

اگر به دنبال تامین‌کننده‌ای برای عمده فروشی خود هستید می‌توانید مستقیما از طریق وب سایت شرکتهای تولید کننده مواد غذایی یا شرکتهای پخش مواد غذایی با آنها ارتباط بگیرید.

 

صنعت عمده فروشی مواد غذایی در حال حاضر با چه چالش‌هایی مواجه است؟

صنعت غذا ذاتاً بی ثبات است، با یک زنجیره تأمین که می‌تواند به عوامل خارج از کنترل تولیدکننده، مانند رویدادهای آب و هوایی مهم، وابسته باشد. زنجیره تامین همچنین می‌تواند به دلیل مسائل حمل‌ونقل مانند اعتصاب‌ها و کمبود نیروی کار – و در مورد ایران، با مسائل مربوط به تحریم ها و قوانین جدید واردات و صادرات مختل شود.

 

علاوه بر این، هنگامی که کالا به عمده‌فروش رسید، باید با دقت زیادی مدیریت شود. عمده فروشان مواد غذایی به طور کلی با کالاهای فاسد شدنی سر و کار دارند و باید زیرساخت هایی برای اطمینان از تازه ماندن و فروش محصولات وجود داشته باشد. معمولاً این به معنای انبارداری است که شامل یخچال، فریزر و سایر انبارهایی است که می‌تواند کیفیت محصول را حفظ کند.

 

برخورد با کالاهای فاسد شدنی همچنین به این معنی است که دریافت و تحویل محصولات به زمان حساس است، بنابراین انبارداری و انجام کارآمد ضروری است.

 

چالش دیگر عمده‌ فروشان مواد غذایی، اطمینان از ردیابی کالاها و شناسایی تامین‌ کنندگان در صورت بروز مشکلاتی در مورد کیفیت یا تأیید فرآیند است. اینجاست که یافتن و استفاده از ابزارهای مناسب می‌تواند تفاوت زیادی در نحوه عملکرد کسب و کار شما ایجاد کند – مدیریت موجودی با عملکرد ردیابی دسته ای، زحمت این بخش از عمده فروشی مواد غذایی را از بین می‌برد.

 

عمده فروشان مواد غذایی در سال 2022 با چه چالش هایی مواجه خواهند شد؟

عمده فروشان مواد غذایی در سال 2021 با چالش های متعددی مواجه شده اند و بسیاری از این چالش ها احتمالا تا سال 2022 ادامه خواهند داشت.

 

تأثیر کووید همچنان ادامه دارد و احتمالاً برای مدتی در صنعت بازتاب خواهد داشت. این بیماری همه گیر ساختار صنعت را مختل کرده است، به طوری که تخمین زده می‌شود از هر ده رستوران، یک رستوران از زمان شیوع کووید-19 بسته شده است. این امر عمده فروشان مواد غذایی را مجبور کرده است که در مدل‌های کسب و کار خود تجدید نظر کنند و بسیاری از آنها اکنون با عرضه مستقیم به خانواده‌ها و افراد در حال گسترش پایگاه مشتریان خود هستند.

 

اما همه گیری تنها باد مخالفی نیست که صنعت با آن مواجه است. حدود 30 درصد از مواد غذایی مصرف شده در ایران از خارج کشور تامین می‌شود و این صنعت با تحریم‌های بین المللی با بحران زنجیره تامین مواجه شده است.

 

از بسیاری جهات، تأثیرات کووید-19 و تحریم‌ها آسیب‌پذیری زنجیره تأمین غذای کشور را آشکار کرده است – جایی که توجه دقیق به طراحی و پیچیدگی روش تهیه محصولات غذایی به کار می‌رود تا کسب‌وکار شما انعطاف‌پذیر بماند.

به هر روی بسیاری از چالش‌های سال 2021 تا سال 2022 برای عمده‌فروشان مواد غذایی ادامه خواهند داشت و پیاده‌سازی سیستم‌هایی مانند نرم‌افزار انبار مناسب به شما کمک می‌کند تا انعطاف‌پذیری و سازگاری لازم را به شما ارائه دهد.

نویسنده

شرکت پخش ایما

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما