150 150 ima pak logo

شرکت پخش ایما پاک سپهر، با نام اختصاری پخش ایما می باشد که یکی از معتبرترین شرکتهای پخش مواد غذایی، بهداشتی و لوازم آرایشی در کشور است. این شرکت در استان‌های تهران، البرز (کرج)، اصفهان و شیراز فعالیت دارد.

اطلاعات تماس
نکات مهم کالای تند مصرف

کالاهای تند‌مصرف یا FMCG چیست؟

بعضی کالاها و مواد مصرفی در بازار، نسبت به کالاها و محصولات دیگر فروش بیشتری دارند. این محصولات بیشتر در فروشگاه‌ها و توسط شرکت های پخش مواد غذایی به دست مشتریان می‌رسد. این اقلام معمولا قیمت نسبتا پائینی دارند لیکن در حجم بسیار زیاد عرضه می‌شوند. به این دسته از محصولات، کالاهای تند‌مصرف یا FMCG گفته می‌شود. مواد غذایی، مواد شوینده، لوازم آرایشی و بهداشتی و برخی داروهای معمولی جزو کالاهای تند مصرف به شمار می‌روند. در این مقاله قصد داریم به نکاتی که در پخش کالای تند‌مصرف یا FMCG اهمیت شایانی دارد بپردازیم.

روش پخش کالاهای تند‌مصرف

مواد غذایی، بخش عمده‌ای از صنعت تولید کالاهای تند‌مصرف را تشکیل می‌دهند. داروها، محصولات آرایشی و بهداشتی ، برخی از شوینده‌ها و نوشیدنی‌ها و مکمل‌های مواد غذایی جزو  دیگر کالاهای FMCG بشمار می‌آیند. از دیدگاه مصرف‌کننده، کالاهای تند‌مصرف نسبتا ارزان و جزو نیاز روزانه هستند. به همین دلیل این محصولات باید همیشه در فروشگاه‌ها و بازارهای نزدیک به مناطق مسکونی در دسترس باشند. البته تولید‌کنند‌های این محصولات، کالاهای خود را مستقیما به مصرف‌‌کنند‌گان نهایی نمی‌فروشند، بلکه این کار از  طریق شرکتهای پخش کالا و یا عمده فروشان انجام می‌شود.

برای اینکه کالاهای تند‌مصرف از تولیدکننده به شرکت‌های توزیع کالا و سپس به دست مشتریان برسند، تدارکات زیادی لازم است. یکی از ویژگی‌های صنعت پخش، حجم فروش زیاد و به‌‌‌ کارگیری شبکه‌ی گسترده‌ای از عمده فروشان است. بنابراین عملیات توزیع در آن حیاتی و بسیار پرهزینه است.

وضعیت شغلی در صنعت کالاهای تند مصرف

در صنعت کالاهای تند‌مصرف، باید به طور مداوم  ایده‌هایی خلاقانه در بسته بندی محصولات جدید، بازاریابی، تبلیغات و ارتباط مشتریان انجام شود. این صنعت کاملا مناسب افرادی است که به‌دنبال کار کردن در محیطی نوآورانه و با سرعتی بالا هستند.

از جمله شرکت های بزرگ در صنعت کالاهای تند‌مصرف در سراسر جهان می‌توان برندهایی مثل پراکتراند گمبل، یونیلور، نستله، کرافت و جانسون را نام برد. کار کردن با این شرکت‌ها، فرصتی عالی به شمار می‌رود.

 فرصت‌های شغلی بسیار خوبی در این صنعت وجود دارد. این صنعت حتی در دوران کرونا و رکود اقتصادی هم رونق خود را حفظ کرده است.

صنعت کالاهای تند‌مصرف بسیار پویا و متنوع است. به همین دلیل برای هر فردی جدا از سن و تحصیلات و تخصصی می‌تواند مشغول به کار شود. 

انتظارات مشتریان کالاهای تندمصرف
انتظارات مشتریان کالاهای تندمصرف

انتظارات در صنعت کالاهای تند‌مصرف

بسیاری از شرکت‌ها برای توسعه محصولات جدیدشان با توجه به تغییرات و آخرین یافته‌های تحقیقات بازار، سرمایه‌گذاری هنگفتی می‌کنند. بعنوان مثال بسیاری از تولیدکنندگان در سطح جهانی، ملزم به رعایت قوانین هر کشور برای بسته‌بندی و برچسب‌گذاری محصول هستند. بعلاوه، فرمول هر محصول باید با سلایق مختلف مصرف‌کنندگان سازگار باشد. از اینرو انتظارات در این صنعت، روز به‌ روز بالاتر می‌رود. چراکه شیوه‌ی پخش، زمان رساندن کالا و حضور فعال و پررنگ در بازار، باعث می‌شود تا یک برند در ذهن مشتری ثبت شود. در نتیجه، هرچه شرکت های پخش، موفق‌تر عمل کنند، فروش محصول در بازار نیز افزایش می‌یابد.

سوال اینجاست که آینده صنعت کالاهای تندمصرف به چه شکل خواهد بود؟ در ادامه به تغییراتی که قرار است در این صنعت شکل بگیرد خواهیم پرداخت.

تغییرات آینده بازار در صنعت کالاهای تند‌مصرف

صنعت کالاهای تند مصرف با شدت زیادی در حال تغییر و تحول است. در بیشتر مواقع  تحت تاثیر گرایشهایی  چون اقتصاد، بهداشت و فناوری های نوین قرار می‌گیرد. طبق پیش بینی‌های انجام شده، به طور عجیبی آینده بازار صنعت کالاها‌ی تند‌مصرف یا همان FMCG، تحولات چشمگیری خواهد داشت. این تغییرات عیارتند از:

تغییر رفتار و ماهیت مصرف‌کنندگان

با تغییر سطح زندگی، هزینه های مردم تا ده سال آینده به سه برابر حال هزینه‌ها‌ی فعلی خواهد رسید. در این بین عوامل جانبی دیگری نیز بر نحوه مصرف این کالاها تاثیر خواهد داشت که عبارتند از:

  • افزایش شهر نشینی
  • بالارفتن سن
  • افزایش زنان شاغل در جامعه
  • کم شدن جمعیت
  • کوچک‌تر شدن اندازه‌ی خانوارها
  • پولدارتر شدن ثروتمندان
  • اهمیت بیشتر دادن به بهداشت
  • کنترل بیشتر هزینه‌های اضافی توسط خانوارها
  • افزایش خرید آنلاین 
  • تحولات اقتصادی در کشورها
  • تغییرات آب‌وهوا و تاثیر آن بر تولید کالاهای تند‌مصرف
  • افزایش چشمگیر استفاده از تکنولوژی و اینترنت خصوصا برای رفع نیازهای خرید 
  • روشهای نوین بازاریابی
  • تاثیرات رسانه‌ها

لازم به ذکر است که بدانید با وجود همه تحولات و روند رو به رشدی که در صنعت پخش کالا وجود خواهد داشت، مسئولیت این شرکت‌ها به مراتب سنگین‌تر خواهد شد و پخش کالاهای تند‌مصرف یا به عبارتی محصولات FACG از حساسیت فوق‌العاده ای برخوردار خواهند بود. زیرا نحوه صحیح پرداخت، و رساندن به موقع کالا به مصرف کنندگان و خدمات هر چه بهتر شرکتهای پخش کالا، می تواند نقش بسیار مهمی در ذهن مشتریان داشته باشد.در نهایت با پیشرفت سیستم های نوین پخش، موفقیت شرکت‌ها بیشتر شده و محصولات آنان در بازار با روند خوبی افزایش پیدا خواهد کرد. خرید آنلاین نیز برای قشر جوان که وقت کافی برای پرسه زدن در فروشگاه‌ها ندارند و هم برای قشر سالمند (به این دلیل که دیگر انرژی گذشته را ندارند) رفاهی به ارمغان آورده است که سبب رضایت آنها می‌شود.

 

آینده کالاهای تندمصرف
آینده کالاهای تندمصرف

آینده صنعت عمده فروشی و پخش کالاهای تند‌مصرف در کشور ما

تولید‌کنندگان کالاهای تند مصرف

با رشد استقبال از کالاهای ارگانیک، تولید‌کنندگان کالاهای تند‌مصرف، به سمت تغییر رویه تولید خواهند بود.

شرکت‌های پخش کالاهای FMCG

شرکتهای پخش کالا، با استفاده از تحقیقات بازار، اطلاعات مفیدی را از بازخورد مشتریان جمع آوری و به تولید‌کنندگان ارائه خواهند داد. این اطلاعات تاثیر بسزائی در شیوه تولید محصولات خواهد داشت. همچنین این شرکتها با استفاده از اینترنت، سفارشات را سریعتر و دقیقتر انجام می‌دهند.

دولت 

دولت برای بهبود عرضه زنجیره تامین، به حمایت از این بخش ادامه خواهد داد و بخشی از توزیع کالاها و یارانه‌های کالایی به این بخش سپرده خواهد شد.

مشتریان کالاهای تندمصرف

مشتریان، آسانی، قیمت منصفانه و کیفیت، سلامت بیشتر، راه‌ حل‌های بهتر برای وعده غذایی، مراقبت بهداشتی، سلامتی و سرگرمی خانگی و تجربه به یاد‌ماندنی را از این بخش می‌خواهند. بدیهی است، تمامی زنجیره تامین باید بر اساس نیاز رو به رشد مشتریان خود را به روز نمایند.

سخن پایانی

ما در شرکت پخش ایما از اهمیت پخش کالاهای تند مصرف به خوبی واقف هستیم و با استفاده از تکنولوژیهای روز دنیا و کمک از نیروهای متخصص در این زمینه سعی داریم ارزشمندترین خدمات را به مشتریان عزیز خود داشته باشیم چرا که رسالت ما رضایت مشتریان و وفاداری نسبت به آنان است. 

نویسنده

شرکت پخش ایما

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما