150 150 ima pak logo

شرکت پخش ایما پاک سپهر، با نام اختصاری پخش ایما می باشد که یکی از معتبرترین شرکتهای پخش مواد غذایی، بهداشتی و لوازم آرایشی در کشور است. این شرکت در استان‌های تهران، البرز (کرج)، اصفهان و شیراز فعالیت دارد.

اطلاعات تماس
روشهای پخش مواد غذایی

شرکت­‌های پخش مواد غذایی در ایران و جهان از جمله شرکت­‌های بزرگی به شمار می‌آیند که می‌­توانند درآمد بالایی داشته باشند. لیکن رقابت در این حوزه آنقدر زیاد است که این شرکت‌ها برای رسیدن به درآمد بالا و پیشی گرفتن از رقبای خود، می­‌بایست بسیار هوشمندانه و هدفمند عمل کنند، تا از ضررهای غیرقابل پیش بینی در نوسان بازار و خطاهای انسانی جلوگیری کنند. پخش ایما سعی دارد در این مقاله به استراتژی‌ها و روشهای پخش مواد غذایی که شرکت های پخش باید بدانند بپردازد.

بازار پخش مواد غذایی کشور

صنعت پخش مواد غذایی بیش از 80 درصد نیازهای غذایی مردم کشور را تامین می کند. شرکت­‌های توزیع و پخش مواد غذایی، محصولات را از تولید کنندگان خریداری کرده و بصورت مستقیم یا توسط فروشگاهها در اختیار مصرف کنندگان قرار می­‌دهند.

میزان اشتغال‌زایی شرکتهای توزیع کالا بسیار بالاست. همچنین امروزه با تنوع در صنعت غذا و تولیدات آن، نیازهای جدیدی در این بخش ایجاد شده است. پتانسیل بروز شرکتهای هولدینگ مواد غذایی نیز دور از ذهن نیست. این هولدینگ‌ها معمولا بخش‌های مختلف زنجیره تامین از تولید تا فروش را ایجاد می‌کنند.

مواد غذایی از جمله نیازهای اساسی روزانه مردم است. این کالاها باید بصورت مستمر تامین و به دست متقاضیان برسد. برای اینکه روند پخش بصورت دقیقی انجام شود، نیاز به طراحی استراتژی‌های خاصی در شرکت‌های پخش مواد غذایی می‌باشد. روشهای مختلف پخش مواد غذایی را در ادامه بیان می‌کنیم.

روش کلاسیک پخش مواد غذایی
روش کلاسیک پخش مواد غذایی

روش کلاسیک پخش مواد غذایی

روش کلاسیک پخش مواد غذایی به اینصورت اجرا می‌­شود که تولید کننده، محصول خود را طی قراردادی به یک یا چند شرکت پخش مواد غذایی می‌­دهد تا کار پخش و توزیع مواد غذایی را انجام داده و به ازای عملکرد، سهمی از سود فروش را با آنان تسهیم کنند. در این حالت وظیفه بازاریابی و تسویه حساب‌ها بر عهده شرکت پخش می‌باشد و تولید کننده در فروش مستقیم دخالتی ندارد.

سیستم پخش مویرگی در شرکت های پخش مواد غذایی

 سیستم بعدی که کمی جدیدتر و با کارایی بیشتری همراه است، سیستم پخش مویرگی در شرکت های پخش مواد غذایی است. در واقع در این روش، تولید کننده مواد غذایی با تاسیس یک شرکت پخش زیر مجموعه، وظیفه پخش کالا را تحت کنترل خود نگه می‌دارد. همانطور که مشخص است ورود شرکت تولید کننده به حوزه پخش، نیاز به مدیریت متمرکز و دقیقی دارد. معمولا شرکتهای تولیدی بسیار بزرگ یا بسیار کوچک از این روش استفاده می‌کنند. روش پخش مویرگی کالا، ارتباط مستقیمی با میزان تولید و توان هزینه شرکت تولید کننده دارد. شرکتهای بزرگ هر دو فاکتور را دارند ولی شرکتهای کوچکتر، با تولیدات کم، ترجیح می‌دهند به جای سپردن کالا به یک شرکت پخش، خود وارد میدان شده و با استخدام تعدادی بازاریاب پخش مویرگی، کالاهای خود را به مشتریان برسانند.

لازم به ذکر است که بدانید، هر کدام از روش‌ها مزایا و معایب خود را دارد. سیستم مویرگی بخش بندی در بازار را در نظر نمی­‌گیرد و در همه سطوح  محصولات خود را به دست مشتری می‌­رساند. اما این روش پخش مواد غذایی ساز و کار ویژه خود را می‌طلبد و باید ساختار یافته باشد.

پخش آنلاین مواد غذایی
پخش آنلاین مواد غذایی

روش پخش کالا بصورت آنلاین

 با گسترش روز افزون استفاده از اینترنت، امروزه شرکتهای تولیدی بیشتری تمایل دارند برای جمع آوری بازخورد مشتریان از محصولات، از روشهای جدیدی پخش مواد غذایی بر بستر آنلاین بهره ببرند. از این رو صنعت پخش نیز تغییرات زیادی در سال های اخیر کرده و با چالش‌­ها و مشکلات زیادی روبرو است. در ادامه به شرح وظایف شرکت های پخش کننده مواد غذایی و راهکارهایی که برای حل این مشکلات می‌­توانند بکار ببرند، خواهیم پرداخت.

وظایف شرکت­‌های پخش کننده

وظیفه شرکت های پخش کننده، توزیع محصولات تولید شده بصورت گسترده می باشد.  امروزه داشتن قابلیت توزیع با روشهای مختلف برای شرکتهای پخش مواد غذایی نوعی مزیت رقابتی به شمار می‌­رود. زیرا در این صورت دیگر شرکت­ها برای ارائه محصولات تولیدی خود به شهر، استان یا نوع شرکت تولیدی خاصی محدود نمی‌­شوند و بازارهای خود را گسترش می‎‌دهند. با توجه به بالا رفتن هزینه‌ها، تمام شرکت­ها سعی بر این دارند تا حاشیه سود خود را افزایش دهند. بالطبع، انتخاب روشهای پخش مواد غذایی، می‌تواند یکی از فاکتورهای مهم در افزایش سود شود.

نتایج تعیین روش صحیح پخش مواد غذایی

اگر شما صاحب یک شرکت پخش و توزیع کالا هستید و می‌­خواهید همچون غول‌­های صنعت پخش در دنیا قادر باشید، موانع را از سر راه خود بردارید لازم است راهکار‌­ها، استراتژی‌ها و روشهای نوین پخش مواد غذایی را بدانید، تا علاوه بر کاهش هزینه‌ها، بهره‌وری را در مجموعه خود افزایش دهید. این کارها باعث می‌شود نسبت به دیگر رقبا متمایز شوید.

روش فروش غیرنقدی مواد غذایی، تیغ دولبه

در اغلب موارد شما کالایی را که تحویل مشتری می­‌دهید در واقع فروخته‌اید و بدون رضایت مشتری نمی­‌توانید آن را از فروشگاه او خود خارج کنید. در صورت عدم تسویه حساب، شرکت نمی‌­تواند امیدی به مرجوعی کالا از سمت مشتری در فروش‌­های غیر نقدی داشته باشد. بنابراین در فروش‌­های غیرنقدی خود توجه و دقت کافی و همیشگی داشته باشید.

سوابق مشتری را در شرکتهای پخش جستجو کنید

اگر مدیر یا سرپرست فروش در شرکت پخش و توزیع کالا هستید، پیشنهاد می‌­دهیم قبل از فروش جدید از سوابق مشتری خود مطلع شوید. به ویژه وضعیت چکهای قبلی و چگونگی و نحوه پرداخت آنها را بررسی کنید. چه بسا با یک هماهنگی ساده با واحد حسابداری و اطلاع از آخرین وضعیت مشتری، شما را از مخاطرات فروش جدید به مشتریانی که هنوز حساب­‌های قبلی خود را تسویه نکرده‌اند آگاه می­‌کند.

برنامه ریزی دقیقی داشته باشید

فارغ از انتخاب زوشهای پخش مواد غذایی، یک شرکت پخش کالا باید بتواند برنامه ریزی دقیقی برای انجام کارهای خود داشته باشد و توزیع کالا­‌های شرکت خود را به طور مشخص و منظمی انجام دهد. رساندن به موقع کالاها، خصوصا در پخش مواد غذایی می‌­تواند مشتریان شرکت پخش را همواره راضی نگه داشته و پایبند کند.

در مقالات بعدی شرکت پخش ایما، به مشکلات هر یک از روشهای پخش مواد غذایی خواهیم پرداخت. شرکت پخش ایما پاک سپهر با نام تجاری ایما پخش در استان‌های تهران و البرز (کرج) و شهریار فعالیت دارد. برای آگاهی از شرایط همکاری با این شرکت با کارشناسان ما تماس بگیرید.

نویسنده

شرکت پخش ایما

نظرات (2)

  1. حمیدرضا
    6 فروردین 1401 پاسخ

    مقاله مفیدی بود مرسی

    • شرکت پخش ایما
      6 فروردین 1401 پاسخ

      نظر لطف شماست دوست عزیز

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما