150 150 ima pak logo

شرکت پخش ایما پاک سپهر، با نام اختصاری پخش ایما می باشد که یکی از معتبرترین شرکتهای پخش مواد غذایی، بهداشتی و لوازم آرایشی در کشور است. این شرکت در استان‌های تهران، البرز (کرج)، اصفهان و شیراز فعالیت دارد.

اطلاعات تماس
داشتن برنج مرغوب

لازمه نگهداری از برنج چیست؟

     نگهداری صحیح از برنج، کار بسیار حساسی است. برنج در میان مواد غذایی، بخصوص در کشور ما ایران، جزو مواد غذایی اصلی بوده جایگاه ویژه‌­ای در سبد خانوار دارد. لذا هم خانواده­‌ها و هم شرکت­های پخش مواد غذایی، آن را به میزان زیاد خریداری نموده تا همیشه دغدغه خرید آن را نداشته باشند و ضمنا این کار از نظر اقتصادی نیز به صرفه‌­تر خواهد بود. انبار نمودن برنج، از جمله مواردی است که باید توجه بسیاری به آن مبذول داشت و به همین دلیل ایما پخش تلاش دارد تا در این مقاله به نکات مهمی جهت نگهداری طولانی‌­تر و صحیح­‌تر این ماده غذایی و شیوه­‌های حفاظت آن در انبارها بپردازد.

نکاتی در مورد ماندگاری برنج، خصوصا برنج تازه باید مورد توجه قرار گیرد

 

مکان مناسبی را برای محافظت از برنج انتخاب کنید

      برای ماندگاری بیشتر برنج، باید به نکات بسیار زیادی توجه نمایید. به عنوان مثال مکان حفاظت برنج باید خشک و خنک باشد؛ چون گرما و رطوبت باعث خرد شدن و نیز آفت‌­زدگی آن می­‌گردد. بهترین حالت این است که کیسه‌های برنج مستقیم روی زمین یا چسبیده به دیوار قرار نگیرند و مثلا روی پالت و یا قفسه­‌های چوبی نگهداری شوند. در این حالت درصد آفت‌زدگی آنها کاهش می­‌یابد.

برنج در ظروف مناسب نگهداری کنید

       پیشنهاد ایما پخش این است که در موارد بالای یک ماه، برنج را داخل گونی پارچه­‌ای، نخی و یا نمدی و در مکانی مانند انبار یا زیر پله، که خشک و دور از تابش خورشید باشد، نگهداری نمایید تا از ایجاد کرم و شپشک پیشگیری شده عطر و طعم این ماده غذایی نیز همانند سابق حفظ گردد؛ اما در موارد زیر یک ماه و برای نگهداری در منزل و یا فروشگاه می‌­توانید از ظروف شیشه­‌ای، پلاستیکی و فلزی نیز استفاده نمایید.

البته توضیحات بالا صرفا جهت پیشگیری از آفت زدن برنج می‌باشد و در مواردی که برنج رطوبت کشیده و یا آفت زده است، کارهای خاص دیگری باید انجام داد که در ذیل به تفصیل به آنها می‌پردازیم.

به رطوبت گیری برنج‌ها توجه ویژه داشته باشید

      برخی از مردم ترجیح می‌­دهند به دلیل پایین­‌تر بودن قیمت، برنج تازه برداشت شده را خریداری نمایند؛ ولی باید توجه داشت برنج تازه، به دلیل داشتن رطوبت بسیار، امکان آفت‌­زدگی بالایی دارد. به منظور رطوبت­‌گیری برنج تازه، باید آن را در سایه و به دور از نور مستقیم خورشید پهن نمایید؛ زیرا در زیر نور مستقیم خورشید، برنج شکننده­‌تر شده سریع­‌تر آفت می­‌زند. لازم به ذکر است این ماده غذایی را باید دور از مواد خوراکی بودار نیز نگهداری نمایید؛ چون بو را به شدت جذب کرده مزه آن نیز تغییر خواهد نمود.

جلوگیری از آفات برنج
برای جلوگیری از آفت در برنج چه کارههایی را باید انجام داد؟

جلوگیری از آفت زدن برنج

      وجود آفت در برنج، سبب ایجاد مشکلاتی در پاک کردن و پختن آن می­‌گردد. اگر مقدار زیادی برنج خریداری کرده‌­اید و در انبار آفت زده است، نگران نباشید. ما روش­‌هایی اصولی و صحیح برای دفع حشرات و نگهداری از برنج در انبارها را به شما آموزش خواهیم داد.

اگر برج شما به هر دلیلی آفت‌زده می توانید با استفاده از روش های زیر حشرات برنج را از بین ببرید:

استفاده از تله‌های چسبناک در انبارهای شرکت‌های پخش برای نگهداری از برنج

      در بازار، تله‌­های چسبناک متنوعی وجود دارد. حشرات موجود در برنج، به دلیل اینکه جذب نور می­‌شوند، با ریختن برنج در سینی به اطراف پراکنده خواهند شد و اگر در اطراف ظرف، تله‌­های چسبناک قرار دهید، به هنگام فرار به تله می­‌چسبند و چون آنقدر قوی نیستند که خود را از نوارها رها کنند، پس از چسبیدن به آنها می­‌میرند.

قرار دادن برنج در فریزر 

      اگر در خانه برنج نگهداری می‌­کنید، برای از بین بردن حشرات، برنج را چهار روز در فریزر بگذارید و سپس آن را بیرون آورده بسته­‌بندی نمایید.

استفاده از آب جوش

      برای از بین بردن حشرات موجود در برنج می‌­توانید قبل از پخت روی آن آب جوش بریزید؛ زیرا آب جوش تخم­‌های حشرات را می­‌کشد و چون پس از مردن در سطح آب شناور می­‌شوند، به راحتی قابل جدا کردن خواهند بود.

استفاده از برگ بو 

      یکی از بهترین و کم‌­خطرترین راه­ها برای از بین بردن آفت­‌های برنج، قرار دادن برگ بو درون کیسه­‌های آن است. شما می‌­توانید از این روش هم در منزل و هم در انبارهای بزرگ برنج استفاده نمایید.

استفاده از میخک

      با استفاده از کمی میخک در درون کیسه­‌های برنج حشرات از بین می‌­روند و یا از ورود آنها به برنج جلوگیری می‌­شود. قرار دادن مقدار کمی از این گیاه در قفسه­‌ها و کابینت­های مواد غذایی در فروشگاه­ها و یا آشپزخانه نیز مانع ورود حشرات به داخل آنها می‌­گردد.

استفاده از جعبه کبریت

برای از بین بردن آفتها برنج از یک جعبه کبریت داخل برنج بگذارید . گوگرد کبریت‌ها حشرات را فراری می دهد زیرا این حشرات از گوگرد متنفر هستند.

گذاشتن برنج در آفتاب

اگر برنج شما آفت زده برنج را زیر نور آفتاب بگذارید زیرا تابش آفتاب سبب دور شدن این حشرات می شود . برنج آفت زده را روی یک پارچه تمیز زیر نور آفتاب پهن کنید. این حشرات آفتاب را دوست ندارند و دنبال جای تاریک و مرطوب هستند. بنابراین آفتاب سبب دور شدن حشرات می‌شود.

استفاده از قرص سیر یا قرص ضد بید

یکی از روش‌های از بین بردن حشره برنج استفاده از قرص سیر یا ضد بید است . این قرص را از داروخانه‌ها و عطاری‌ها تهیه کنید و درون برنج قرار دهید.

عوض کردن گونی برنج

      حشرات و آفت­‌های برنج، روی گونی برنج تخم­‌گذاری می­‌کنند. بنابراین در صورتی که پس از نابودی حشرات داخل گونی، برنج را مجددا در گونی قبل بریزید، امکان رشد مجدد حشرات وجود دارد.

طریقه نگهداری از برنج و انبار کردن این محصول

شرایط نگهداری از برنج در انارهای شرکت های پخش موادغذایی
برای نگهداری برنج در انبارها شرایط ویژه ای لازم است که هر شرکت پخش مواد غذایی باید بداند.

      اگر شما هم مانند برخی از خانواده‌­ها مصرف برنج بالایی دارید و یا مصرف سالیانه خود را به یکجا می‌­خرید و یا صاحب یک شرکت پخش مواد غذایی هستید، بهتر است پیش از هر چیز، نکات زیر را برای نگهداری از برنج در انبارها فرابگیرید. در نگهداری از برنج، دو عامل موثر هستند :

      عامل نخست به محیط و شرایط فیزیکی نگهداری برنج مربوط است و عامل دوم به پیشگیری از نفوذ حشرات، رطوبت و گرمای درون برنج

 محیط و شرایط فیزیکی نگهداری برنج در انبارها 

      توجه داشته باشید که حتما پیش از قراردادن برنج­ها در انبار، آنجا را با دقت تمیز نمایید. محل مورد نظر باید عاری از هرگونه تار عنکبوت، دانه­های خوراکی و غیرخوراکی و گرد و غبار باشد. لازم است در طول مدت زمان نگهداری برنج نیز محل مورد نظر همواره تمیز و مرتب نگهداری شود.

      کیسه­‌های نگهداری برنج را دور از رطوبت و در جای خشک و خنک حفظ نمایید تا رطوبت داخل برنج تبخیر گردد. پیشنهاد ما این است که انبارها یا اماکن نگهداری برنج را با پالت­‌های چوبی بپوشانید و برنج­‌ها را در ارتفاع 20 الی 25 سانتیمتری سطح زمین نگهداری کنید. برنج، چه در انبارهای شرکت پخش مواد غذایی و چه در دیگر مکان­ها باید در محلی امن و به دور از نفوذ موش و دیگر آفت­‌ها قرار داشته باشد.

      بدین منظور می‌­توانید از تله موش و دیگر راه­‌های دفع جانوران و حشرات موذی استفاده کنید

پیشگیری از نفوذ حشره، رطوبت و گرما درون برنج

      فاصله­‌ی بین کیسه­‌ها و نیز فضای نگهداری، بسیار مهم است. اگر کیسه­‌ها را کنار هم قرار می­‌دهید، حتی‌­الامکان میان کیسه­‌ها و سطح اطراف آنها فاصله بگذارید تا هوا آزادانه میان کیسه­‌ها گردش نماید.

      برای جلوگیری از آفت‌­زدگی، رخنه و حمله حشرات نیز می­‌توانید با استفاده از روش­های سنتی همچون قرار دادن نمک، برگ گردو و سیر در میان برنج، تا حدودی احتمال رشد و گسترش آفت­‌ها را کاهش دهید.

      قرص برنج نیز از دیگر راهکارهای موثر برای از بین بردن آفت برنج است. این قرص، گاز سمی خطرناکی تولید می­‌کند و می­‌تواند از ورود حشرات در برنج جلوگیری کند؛ ولی توصیه می­‌گردد حتی­‌الامکان از این قرص استفاده نکنید و اگر شرایط طوری بود که مجبور به استفاده از آن شدید، بهتر است آن را درون یک قوطی کبریت بگذارید، قوطی را با چسب محکم ببندید و سپس روی آن چند سوراخ ایجاد کرده آن را بین برنج‌­ها قرار دهید. این کار هم از آفت برنج جلوگیری می­‌کند و هم با برنج ترکیب نشده ایجاد مسمومیت نمی­‌نماید.

      هر چند ماه یکبار برنج‌­ها را زیر و رو کرده مراقب حمله حشرات باشید.

      در صورت آفت­‌زدگی، پیش از تخم­گ‌ذاری بیشتر حشرات، برنج را در هوای آزاد و به دور از تابش مستقیم نور خورشید پهن کرده با الک کردن، از آسیب بیش از حد آن جلوگیری به عمل آورید.

      به طور کلی بهترین حالت نگهداری برنج در انبارها، گذاشتن کیسه‌­ها در مکان­های دارای گردش هواست؛ به گونه‌­ای که از زمین و دیوار فاصله داشته و دور از نور خورشید باشند.

سخن پایانی

روش های نگهداری از برنج در انبار‌های شرکت‌های پخش مواد غذایی ، می‌بایست در شرایط مناسب بهداشتی باشد و  مدت‌ زمان مشخصی برنج ها در آنها نگهداری شود. شرکت پخش ایما با در نظر گرفتن استانداردهای نگهداری مواد غذایی از جمله برنج و غلات ، شرایط مناسب بهداشتی را با توجه به موقعیت مکانی انبارهای خود فراهم آورده است، تا محصولات غذایی خود را با کیفیت هرچه بیشتر به مشتریان عزیز خود را ارائه دهد.

 

 

نویسنده

شرکت پخش ایما

نظرات (2)

  1. حمیدرضا
    6 فروردین 1401 پاسخ

    عالی بود عالی

    • شرکت پخش ایما
      6 فروردین 1401 پاسخ

      سپاس بیکران. خوشحالیم مورد پسند شما بوده

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما