150 150 ima pak logo

شرکت پخش ایما پاک سپهر، با نام اختصاری پخش ایما می باشد که یکی از معتبرترین شرکتهای پخش مواد غذایی، بهداشتی و لوازم آرایشی در کشور است. این شرکت در استان‌های تهران، البرز (کرج)، اصفهان و شیراز فعالیت دارد.

اطلاعات تماس
تولید رب گوجه فرنگی در کارخانه های صنعتی

در بین خانواده های ایرانی یکی از مهمترین طعم دهنده های غذا رب گوجه فرنگی است. رب گوجه فرنگی محصولی است که قدمت بسیار زیادی دارد. در زمان های قدیم مردم رب گوجه فرنگی مصرفی خود را در خانه‌ها می‌پختند. این محصول به دو روش خانگی و کارخانه ای تولید می‌شد. امروزه با افزایش جمعیت، رشد صنعت، رشد آپارتمان نشینی و کمبود وقت اکثریت مردم از طرز تهیه رب گوجه فرنگی سنتی آگاهی ندارند.

روش تهیه رب خانگی و سنتی- شرکت پخش ایما پخش
روش تهیه رب خانگی و سنتی- شرکت پخش ایما پخش مواد غذایی

روش تولید رب گوجه فرنگی به روش سنتی

شاید اگر شما متولد دهه شصت شمسی باشید خاطراتی از روش تهیه رب گوجه فرنگی خانگی داشته باشید. اما بعید به نظر می‌رسد، پس از آن دیگر کسی این کار را از نزدیک دیده باشد. البته روی سخن ما با ساکنین شهرهای بزرگ می‌باشد. برای تجدید خاطرات و تبیین سختی‌های تولید رب به روش سنتی مراحل آن را برایتان تشریح می‌کنیم.

 مراحل پخت و طرز تهیه رب گوجه فرنگی بصورت سنتی

ابتدا گوجه‌فرنگی‌ های سالم را جدا می‌­کردند و بعد آستین‌ها را بالا می‌­زدند و گوجه‌ها را خیس می­‌کردند. بعد از چندین مرحله شستشو، گوجه فرنگی ها را به مدت چند ساعت در آب قرار می­‌دادند. سپس آنها را دانه به دانه با دست خرد می­‌کردند و بعد از خرد کردن، در یک ظرف خیلی بزرگ گوجه فرنگی ها ریخته می‌­شد تا صاف شوند و گوجه ها را از گوشت و تخم­‌های آنها جدا می­‌کردند.

بعد از همه این مراحل که به سختی با دست انجام می‌­شد، تازه  آغاز مرحله پخت و پز بود. این بخش نیاز به صبوری و حوصله زیاد داشت. چون آب گوجه فرنگی‌ها زمان زیادی لازم دارد تا تبخیر شوند و مدام باید محتویات قابلمه را هم بزنند تا ته نگیرند.

در نهایت نیاز به مراقبت بسیار زیادی در هنگام پخت داشت تا آب گوجه فرنگی‌ها در هنگام هم زدن به دست آنها آسیب نرساند.

در روش قدیمی، حجم تولید گوجه فرنگی محدود بود و بیشتر برای مصارف شخصی تولید می‌شد. مشقت بالا در مراحل تولید و هزینه های زیاد باعث شد، که غالب مردم برای مصارف خود به جای تهیه رب گوجه فرنگی از محصولات کارخانه ای استفاده کنند.

در این مقاله سعی داریم مراحل تولید گوجه فرنگی در کارخانجات و آسانتر شدن تولید رب گوجه فرنگی نسبت به سبک سنتی را با هم مرور کنیم.

 

مراحل و طرز تهیه و تولید رب گوجه فرنگی در کارخانه ها

امروزه با استفاده از تکنولوژی و صرفه جویی در وقت، همچنین تسهیل در تولید رب گوجه فرنگی، کارخانه ها مراحل مختلفی را پشت سر می‌گذارند تا به محصول نهایی برسند. این مراحل به شرح زیر می‌باشند:

مرحله اول: دریافت و آماده سازی گوجه فرنگی (سورتینگ)

این مرحله اصلی‌ترین و مهمترین مرحله در تولید رب گوجه فرنگی در کارخانه است. چون کیفیت گوجه فرنگی در آن از اهمیت زیادی برخوردار است و مستقیما در نتیجه نهایی تولید این محصول اثر گذار می­‌گذارد.

در این مرحله، کارخانه‌ها، گوجه فرنگی‌ها را به صورت فله ای در حجم های بالا و در سبدهای مختلف خریداری می­‌کنند و بعداز بررسی  استانداردها و تازه بودن گوجه فرنگی ها، آنها را به حوضچه های بزرگی که پر از آب است، منتقل می‌کنند. سپس شسته می شوند و اضافات آنها با دقت بالایی گرفته می‌­شود.

آب حوضچه ها طی یک فرایند، کاملا تخلیه می‌­شود تا محصولات به خوبی تمییز شوند. در کارخانه‌های بزرگ و استاندارد، سیستمی وجود دارد که به وسیله جریان هوا گوجه فرنگی ها را در آب به حرکت در می‌آورند تا به خوبی شسته شوند.

در مرحله آخر شستشو، گوجه فرنگی ها از زیر دوش های آب عبور می‌کنند. در همین حین تیم پاکسازی، گوجه های له شده و یا فاسد را از دیگر محصولات جدا می‌کنند تا محصولی خالص و با کیفیت به مرحله بعدی برسد.

 نام این مرحله در کارخانه، سورتینگ است. مرحله سورتینگ مانع انتقال قارچ‌ها، باکتری‌ها، گرد و خاک، مواد اضافی و گوجه فرنگی های خراب می‌شود.

مرحله دوم: خرد کردن گوجه فرنگی ها یا (کراشر)

خرد شدن گوجه فرنگی ها از جمله مراحل طرز تهیه رب گوجه فرنگی به روش صنعتی است که باید به خوبی و با دقت بالا انجام شود.در این مرحله گوجه فرنگی ها از تیغ های ثابت و متحرک دستگاه عبور می‌­کنند تا به خوبی خردشده و طبق یک روش و اصول خاصی آماده ورود به دستگاههای هات بریک شوند. اکثر این مراحل بصورت ماشینی انجام می‌­شوند.

 

مرحله سوم: حرارت دادن گوجه فرنگی (هات بریک)

هات بریک یا همان حرارت دادن اصلی ترین مرحله پخت رب گوجه فرنگی است. اهمیت در دقت  بالای دستگاهها برای صاف کردن و تشکیل بافت های رب گوجه فرنگی مشخص می‌­شود. هر چقدر که حرارت دهی دقیق تر و بهتر باشد، رب گوجه ای خوش بافت و خوش رنگ خواهیم داشت.

 در این مرحله مبدل های حرارتی، طبق استاندارد دمای مورد نیاز را برای حرارت دادن رب گوجه فرنگی ها آماده می‌کنند. البته این اتفاق توسط سیستم ها و فناوری های خاصی صورت می‌گیرد تا حرارت به خوبی به همه قسمت ها و بخش ها برسد و باکتری های موجود در محصول کاملا از بین برود.

مرحله چهارم روش تهیه رب گوجه فرنگی کارخانه‌ای: صاف کردن رب گوجه فرنگی

مرحله بعدی تولید رب گوجه فرنگی در کارخانه، رد کردن گوجه فرنگی ها از صافی ها است.گوجه فرنگی میوه ای است که دارای برخی ناخالصی ها مانند تفاله، تخمه و پوست است. در این مرحله چندین صافی وجود دارد تا محصول بدست آمده خالص تر شود.

باید گفت که این روش توسط دستگاههای مخصوص با تکنولوژی خاصی در سه مرحله درشت، متوسط و ریز صورت می­‌گیرد. در نهایت ناخالصی های آن برای مصارف دام و طیور جدا می­‌شود و توسط تیم کنترل کیفیت بررسی می­‌شود.

مرحله آخر: تعیین غلظت رب گوجه فرنگی و بسته بندی

طرز تهیه رب گوجه فرنگی در کارخانه مراحل ربادی دارد. بعد از گذشتن از تمام مراحل در مخزن های مخصوصی برای آبگیری و طعم دهی ذخیره شده و به اندازه استاندارد به آن نمک و افزودنی اضافه می‌­شود. سپس توسط دستگاه بچ و کانتینیوس میزان غلظت رب گوجه تعیین و بررسی می‌­گردد.

 استفاده از این دستگاه در مرحله پایانی به این دلیل است که آب موجود در محصول نهایی سنجیده شود تا اثرات منفی که روی رب گوجه فرنگی می‌گذارد جلوگیری شود. این دستگاه‌ها توسط تیم کنترل کیفیت استفاده شده و در صورت تایید استانداردهای لازم، برای بسته بندی ارسال می‌شود.

بسته بندی

بعد از گذشتن از  موضوع طرز تهیه رب گوجه فرنگی کارخانه ای، و گذر از همه این مراحل که با دقت و حساسیت بالایی در کارخانه انجام می­‌شود، نوبت به بسته بندی و ارسال آن به فروشگاه های پخش مواد غذایی می­‌رسد. نا گفته نماند که قبل از تحویل به شرکت های پخش و فروشگاهها و سوپرمارکت‌ها، برای اطمینان از حذف میکروب‌ها بعد از تعیین غلظت به مقدار لازم حرارت مجدد به محصول نهایی وارد می­‌شود. بعد از آن قوطی های آلمینیومی یا شیشه ای را به  شکل کاملا بهداشتی ، توسط بخار و هوا استریل کرده و وارد خط تولید و بسته بندی می‌کنند.

 همه این مراحل همانطور که قبلا ذکر شد توسط دستگاههای پیشرفته و بصورت کاملا بهداشتی انجام می‌­شود. در آخر اطلاعات مربوط به محصول بصورت برچسب به آنها چسبیده شده و آماده ارسال نهایی به شرکت پخش مواد غذایی می­‌گردد.

 

در آخر این مقاله از همراهی شما با شرکت ایما پخش متشکریم و ممنون خواهیم بود، پیشنهادات یا انتقادات ارزشمند خود را در بخش نظرات کاربران ثبت کنید.

.

نویسنده

شرکت پخش ایما

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما