150 150 ima pak logo

شرکت پخش ایما پاک سپهر، با نام اختصاری پخش ایما می باشد که یکی از معتبرترین شرکتهای پخش مواد غذایی، بهداشتی و لوازم آرایشی در کشور است. این شرکت در استان‌های تهران، البرز (کرج)، اصفهان و شیراز فعالیت دارد.

اطلاعات تماس
covid19 distribution

شرکت توزیع مواد غذایی و اقدامات لازم برای مقابله با همه گیری کرونا

یک بیماری همه گیر رویداد جدیدی نیست که تاریخ بشریت با آن مواجه شده باشد. بشر در طول تاریخ با همه گیری های مختلف روبرو بوده است. نقطه مشترک همه گیری ها اثرات منفی جدی آنها بر اقتصاد جهانی است. یکی از مهمترین بخش های اقتصاد که از این همه گیری آسیب دیده است زنجیره تامین مواد غذایی می باشد که شامل تولید کننده، شرکت پخش مواد غذایی، عمده فورشی مواد غذایی و فروشگاههای زنجیره ای و حتی سوپرمارکت ها و فروشندگان خرده فروشی است. COVID-19 منجر به مشکلات منابع انسانی، تغییر در میزان تقاضای مصرف کنندگان، بسته شدن شرکت های تولید مواد غذایی، محدودیت‌های بوجود آمده در سیاست‌های تجارت مواد غذایی و فشارهای مالی در زنجیره تامین مواد غذای مخصوصا برای شرکت های پخش و توزیع شد.

کرونا - پخش مواد غذایی
اثر کرونا بر شرکتهای پخش

 علاوه بر شرکتهای تولیدی و توزیع کنندگان عمده مواد غذایی، کشاورزان خرده پا یا افراد آسیب پذیر باید توسط دولت ها حمایت مالی شوند. برای جلوگیری از افزایش قیمت مواد غذایی باید از سیاست های حمایتی غذایی استفاده شود. هدف از این بررسی، ارزیابی تأثیر COVID-19 بر بخش توزیع مواد غذایی و توصیه‌های مورد نیاز برای کاهش و کنترل اثر همه‌گیری است.

همچنین بخوانید: چالشهای عمده فروشی ها در سال 2022

تاثیر همه گیری بر صنعت توزیع کالا- توزیع مواد غذایی

بیماری کووید-19 توسط ویروس کرونای جدید SARS-nCoV-2 به سرعت در شش قاره گسترش یافت، بسیاری از کشورهای جهان وضعیت اضطراری بهداشتی اعلام کردند. در اسفند سال 1399، سازمان بهداشت جهانی (WHO) این بیماری به سرعت در حال گسترش را به عنوان یک بیماری همه گیر اعلام کرد و از کشورها خواست اقدامات لازم را در راستای برنامه آمادگی استراتژیک جهانی اعلامی از سوی این سازمان برنامه ریزی کنند. WHO اعلام کرد که این همه گیری فقط یک بحران بهداشت عمومی نیست، بلکه بحرانی است که تمامی بخش ها را تحت تأثیر قرار می دهد. بنابراین، هر بخش و هر فردی باید در این مبارزه مشارکت داشته باشد. لیکن خیلی از کشورها به این مهم توجه نکردند. کشور ما نیز تحت تاثیر این بیماری مشکلات فراوانی را شاهد بوده و ما سعی می کنیم گوشه ای کوچک از این مشکلات را در صنعت پخش و توزیع مواد غذایی بررسی کنیم.

اجرای اقدامات اعلامی از سوی سازمان بهداشت جهانی، باعث تعطیلی کارگاه ها و موسسات آموزشی و محدودیت های موقت در سفرها و روایط اجتماعی شد. کار  از خانه و جلسات آنلاین به یک روش استاندارد تبدیل شده است. با این حال، افرادی که در صنایع غذایی مخصوصا پخش مواد غذایی کار می کنند، گزینه کار از خانه ندارند، بنابراین باید روال معمول اداری خود را حفظ کنند.

یکی از مهم ترین الزامات، تهیه فرآیندهای کنترل عدم ورود ویروس به مواد غذایی در زمان تولید و در پی آن عدم اشاعه آن از طریق شبکه پخش و توزیع کالا می باشد.  تفاوت صنعت غذا با سایر صنایع تولید محصولات ضروری برای زندگی روزمره است. همه می‌دانند که اگر یک کارخانه تعطیل شود، تعداد معینی از افرادی که در این کارخانه‌ها کار می‌کنند، پتانسیل گرسنگی را دارند، اما اگر بازاریاب ها و توزیع کنندگان مواد غذایی آلوده شوند، همه مردم در معرض خطر هستند. علاوه بر این، صنایع غذایی بخش بسیار مهمی از نظر اقتصادی است.

مقابسه تاثیر همه گیری بر صنعت پخش مواد غذایی با سایر صنایع

با این حال، بخش غذا در مقایسه با سایر بخش‌هایی که برای زندگی روزمره حیاتی نیستند، مانند گردشگری و هوانوردی در طول یک بیماری همه‌گیر، با چالش‌های بیشتری مواجه است. از جمله تعطیلی موقت بسیاری از کارگاهها و کارخانجاتی که به نوعی با صنعت غذا در ارتباط بودند. واقعیت این است که این بیماری همه گیر به وضوح نشان داد که شرکت های مختلف از صنایع مختلف در سراسر جهان تا چه اندازه به یکدیگر مرتبط هستند.

یکی از نگرانی های مشترک همه شرکت های توزیع مواد غذایی، حفظ سلامت کارکنان و تامین نیروی کار برای جایگزینی کسانی که به دلیل بیماری یا ترس از ویروس کرونا نمی خواهند کار کنند بوده است. حفظ سلامت افرادی که در پخش مواد غذایی کار می کنند در این زمان بحران بسیار مهم است. با این حال، زنده نگه داشتن زنجیره توزیع و تدوین استراتژی های مدیریت عرضه نیز برای پاسخگویی به تقاضای مصرف کننده مهم است. حفظ جریان پخش کالا باید با مشارکت همه ذینفعان تضمین شود. 

رفتار مصرف کنندگان و تصمیمات لازم برای شرکتهای توزیع کننده مواد غذایی

مصرف کنندگان عموماً به نحوه توزیع مواد غذایی فکر نمی کردند. اما نگرانی‌ها در مورد ایمنی مواد غذایی در جریان همه‌گیری جهانی، توجه را به زیرساخت‌ها و نیروی کار عظیمی که مسئول رساندن مواد غذایی مطمئن است بیشتر شد. اگر خاطرتان باشد در آغاز این بحران، تقاضای مصرف کنندگان برای خرید مواد غذایی افزایش یافت و برخی از قفسه های فروشگاه ها به طور موقت خالی شد. با این حال، علیرغم این تقاضای بی‌سابقه، زنجیره پخش مواد غذایی همچنان قوی باقی ماند تا به ندرت کمبودی در این زمینه احساس شود.

شرکت توزیع ایما پاک سپهر در مواجهه با همه گیری کووید19

خوشبختانه علیرغم مقیاس وسیع همه‌گیری، تا به امروز گزارشی مبنی بر انتقال COVID-19 از طریق مصرف مواد غذایی اعلام نشده است. با این حال، با توجه به زمان بقای SARS-CoV-2 در محیط‌های مختلف مانند پلاستیک، فولاد یا مقوا، ممکن است بافت‌های حیوانی (گوشت، ماهی یا مرغ) منبع جدی برای انتقال از طریق غذا باشد. تمامی همکاران ما در شرکت پخش ایما پاک سپهر، با رعایت مستمر پروتکل های بهداشتی مدون، تلاش می کنند رسالت خود را در توزیع سالم مواد غذایی به نحو احسن انجام دهند. با این حال، هرگز به این بسنده نمی کنیم و ابزارهای کنترلی پیوسته ای بر زنجیره توزیع کالای خود اعم از مواد غذایی و لوازم آرایشی و بهداشتی به کار می بندیم.

safety protocol

 اقدامات ایمنی برای اطمینان از تداوم توزیع سالم مواد غذایی شامل رعایت مسائل بهداشتی توزیع کنندگان مواد غذایی، بهداشت فردی، استفاده از تجهیزات حفاظت فردی مانند ماسک و دستکش، ضدعفونی سطوح و محیط های کاری، حمل و نقل/تهیه/تحویل مواد غذایی، به صورت جدی در شرکت پخش ایما رهگیری می شود. و حفظ فاصله اجتماعی و اقدامات حفاظتی در تمامی فرایندهای پخش کالای عذایی در نظر گرفته می شود. با توجه به چالش های اخیر در زنجیره تامین مواد غذایی، در حال حاضر نگرانی قابل توجهی در مورد اقلام توززیعی توسط این شرکت پخش وجود ندارد.  از آنجایی که کشور ما در تمامی عرصه ها با این بیماری همه گیر درگیر شده است، باید تمام تلاش خود را برای حرکت دادن چرخ های زنجیره پخش مواد غذایی به کار گیریم. 

آثار روانی همه گیری بر رفتار مصرف کنندگان

تحقیقات بازار انجام شده توسط پخش ایما نشان می دهد، همه گیری COVID-19  بر تقاضای غذایی مصرف کنندگان تأثیر گذاشته است، شیوع کرونا منجر به مصرف مقدار زیادتر مواد غذایی حاوی چربی، کربوهیدرات و پروتئین شده است که تمامی اینها باعث بی حوصلگی در افراد می شود. علاوه بر این، خانه نشینی باعث ایجاد استرس در افراد می شود و آنها برای داشتن احساس مثبت به سمت غذاهای شیرین کشانده می شوند، زیرا غذاهای غنی از کربوهیدرات به دلیل توانایی در تشویق تولید سروتونین می توانند باعث عادات غذایی ناسالم و ایجاد چاقی خواهد شد. ما در راستای حفظ سلامت جامعه، در پی طراحی ساز و کاری برای اطلاع رسانی به مصرف کنندگان سبد توزیع کالای شرکت پخش ایما هستیم.

 

بسته شدن رستوران‌ها و اماکن تهیه غذا بر عادات غذا خوردن و خرید مصرف کنندگان تأثیر گذاشته و منجر به تغییر تقاضا به سمت عمده فروشان مواد غذایی و خرده‌فروشی ها  شده است. گزارش ها نشان می دهد که به دلیل مشکلات اقتصادی، خرید از فروشگاه مواد غذایی کاهش یافته است در حالی که درصد خرید مواد غذایی در هر خرید افزایش یافته است. مصرف کنندگان به دلیل راحتی پخت و پز روزانه در خانه، روی محصولات با ماندگاری طولانی مانند غذاهای خشک یا کنسرو شده، پاستا، شیر یا جایگزین های شیر و غذاهای منجمد تمرکز کمتری دارند. جالب است بدانید مصرف تخم مرغ نیز افزایش یافته است.

نتیجه گیری

نگرانی ها در مورد COVID-19 گسترده است که هم مسائل بهداشتی و هم مسائل اقتصادی را شامل می شود. در مطالعه ای که دانشگاه آکسفورد در 18 کشور انجام داده است  نشان می دهد که رفتار خرید مواد غذایی مصرف کنندگان به دلیل تمایل آنها به مصرف غذاهای سالم تغییر کرده است. به طور مثال مصرف کنندگان تمایل به نوشیدنی های طبیعی دارند که حاوی مواد سالم تری هستند. در عین حال، بیشتر مصرف کنندگان نگران تأثیر COVID-19 بر تأثیرات ذهنی مانند استرس و افسردگی خود هستند. بنابراین، بسیاری از مصرف کنندگان به دنبال محصولات غذایی برای بهبود این روحیه هستند. شرکت پخش ایما، از وجود چنین مطالعاتی در ایران آگاهی ندارد.

 اگرچه تاکنون هیچ مشکل عمده ای در توزیع مواد غذایی در کشور مشاهده نشده است، اما آینده این همه گیری همچنان مبهم است. در نتیجه، هر شرکت پخش باید به دقت وضعیت را بررسی کند تا به چالش های موجود در زنجیره پخش مواد غذایی فائق آید.

نویسنده

شرکت پخش ایما

نظرات (4)

  1. عزیز رستمی
    25 دی 1400 پاسخ

    عالی هستید من حودم تو صنعت پخش هستم و اخیرا با سایتتون آشنا شدم و مطالبتون رو می خونم فقط کاش ویدیوهای آموزشی هم بذارید

    • شرکت پخش ایما
      25 دی 1400 پاسخ

      باعث افتخار ماست و از صمیم قلب خوشحالیم که مطالبمون مقبول شما بوده. از همراهی شما سپااسگزاریم

  2. arsalan
    8 بهمن 1400 پاسخ

    تاثیر همه گیری بر صنعت توزیع کالا به نظرم که ترکونده ؟ یعنی توزیع کالا رو کلا خوابوند

    • شرکت پخش ایما
      9 بهمن 1400 پاسخ

      بله دقیقا همینطوره
      ولی به نظرم شرکت های پخش که روی فروش آنلاین کار کرده بودند این بحران براشون ثابت کرد کارشون درست بوده.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما